Razem: 0,00 zł
Co to jest Rozszerzona Rzeczywistość (XR) i gdzie się ją wykorzystuje?
W ostatnich latach coraz częściej używa się terminów takich jak: rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona czy rzeczywistość mieszana. I choć nie są to nowe technologie – naukowcy Paul Milgram i Fumio Kishino rzeczywistość mieszaną, łączącą w sobie cechy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, zdefiniowali już w 1994 roku. Dziś obserwujemy niezwykle dynamiczny rozwój tej dziedziny. Co więcej, możemy niemal w każdym momencie jej doświadczać. Czym jest technologia rozszerzonej rzeczywistości? Jakie możliwości niesie za sobą extended reality?
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Termin extended reality (XR) to niezwykle interesujące i szerokie zagadnienie, które łączy w sobie elementy trzech różnych technologii – rzeczywistości wirtualnej (VR), rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz rzeczywistości mieszanej (MR). Przy ich pomocy łączy się wirtualne środowisko z rzeczywistym i umożliwia użytkownikowi mniej lub bardziej zaawansowane interakcje.
Przez rzeczywistość wirtualną rozumieć należy całkowicie wirtualne, sztucznie wygenerowane środowisko, do którego użytkownik może trafić dzięki specjalnym okularom czy kaskom z wbudowanym wyświetlaczem. Przy pomocy tej technologii można chociażby zabrać nowego pracownika na wycieczkę po firmie i przedstawić mu kluczowe dla organizacji osoby, oprowadzić klienta po jego przyszłym mieszkaniu czy pozwolić przespacerować się po rajskiej plaży przed wykupieniem wycieczki.
Rzeczywistość rozszerzona, znana również jako rzeczywistość poszerzona, polega na nałożeniu na otaczającą nas rzeczywistość sztucznych, cyfrowo wytworzonych obiektów. W odróżnieniu od rzeczywistości wirtualnej nie ma tu mowy o całkowitym odcięciu od realnego świata. By jednak w otaczającej nas rzeczywistość dostrzec cyfrowo wygenerowane elementy, konieczne jest wykorzystanie specjalnych okularów lub aparatu swojego smartfona. Prawdopodobnie najbardziej rozpowszechnionym przykładem wykorzystania technologii AR jest gra Pokémon GO, która jakiś czas temu cieszyła się ogromną popularnością na całym świecie.
Rzeczywistość mieszana łączy w sobie cechy VR i AR, zakłada całkowite odcięcie użytkownika od świata rzeczywistego, jednak dzięki czujnikom przenosi ruchy ze świata rzeczywistego do wirtualnej rzeczywistości. Technologia ta znajduje dziś zastosowanie przede wszystkim w świecie rozrywki i gier.
Rozszerzona rzeczywistość – przykłady zastosowania
Możliwości, jakie niesie za sobą technologia XR są niemal nieograniczone. Udowadniają to kolejne pomysły na jej wykorzystanie w codziennym czy biznesowym otoczeniu. Doskonale widać to chociażby na przykładzie rozwiązań, jakie udało się wdrożyć dzięki NVIDIA CloudXR. Pozwoliła ona chociażby „ożywić” prototyp wyścigowego samochodu elektrycznego i zestawić go z rzeczywistym pojazdem, a także umożliwiła płynną współpracę inżynierom, zlokalizowanym w dwóch, oddalonych od siebie o kilkadziesiąt mil zakładach produkcyjnych w taki sposób, jakby przebywali w jednym pomieszczeniu.
Korzystając z NVIDIA CloudXR, zestawów słuchawkowych Varjo XR-3 oraz tabletów Lenovo z systemem Android, widzowie zobaczyli wirtualne Porsche z fotorealistycznym oświetleniem i cieniami.
Źródło: https://blogs.nvidia.com/blog/2022/07/08/porsche-cloudxr-demo/
Jak jeszcze wykorzystuje się dziś rzeczywistość rozszerzoną? Przyjrzyjmy się przykładom, pochodzącym z kilku różnych branż.
Rozszerzona rzeczywistość w przemyśle
Zakłady produkcyjne, które funkcjonują w kilku lokalizacjach, bardzo często ze względów ekonomicznych posiadają centralnie zlokalizowany zespół wsparcia, który podejmuje właściwe kroki w momencie wystąpienia mniej lub bardziej poważnych awarii. Nawet krótkotrwałe zatrzymanie linii produkcyjnej generuje dla organizacji ogromne straty, dlatego też niezwykle istotny jest czas reakcji. Konieczność fizycznego pojawienia się fachowca w zakładzie wymaga czasu i jest dość kosztowne. Problem ten skutecznie adresuje rzeczywistość rozszerzona. Dzięki specjalistycznym okularom, podzespołom komputerowym i oprogramowaniu, mechanik, znajdujący się daleko od miejsca wystąpienia awarii, może spojrzeć na unieruchomioną maszynę oczami obecnego na miejscu pracownika, zidentyfikować powód awarii i przekazać instrukcję jej usunięcia. Wszystko to bez opuszczania biura w centrali firmy.
Rozszerzona rzeczywistość w edukacji
Szerokie zastosowanie rzeczywistość rozszerzona znajduje również w obszarze szkoleń. Chętnie po rozwiązanie takie sięgają przede wszystkim duże organizacje, które w ten sposób przeprowadzają szkolenia stanowiskowe. Wyposażony w specjalne okulary pracownik może stanąć przy swoim nowym stanowisku pracy i zapoznać się z jego specyfiką dzięki naniesionym na otaczająca go rzeczywistość obrazom czy dodatkowym informacjom. AR to również szansa na przeprowadzenie szkolenia z obsługi najróżniejszych maszyn w całkowicie bezpiecznym dla nowego pracownika środowisku.
Rozszerzona rzeczywistość w marketingu
O tym, że reklama jest dźwignią handlu nie trzeba przekonywać chyba nikogo. O ile katalogi, piękne zdjęcia i wizualizacje niewątpliwie wspierają sprzedaż, o tyle rzeczywistość poszerzona pozwala przenieść te działania na zupełnie nowy poziom. Przy pomocy aplikacji można dziś sprawdzić, jak nasz salon będzie się prezentował po przemalowaniu ścian na modny odcień szarości, jak w sypialni odnajdzie się granatowy fotel i czy do twarzy nam będzie w konkretnej kreacji. Biuro podróży może nas zabrać na wirtualny spacer po luksusowym hotelu, a deweloper pokazać nam nasze przyszłe mieszkanie na ostatnim piętrze, pomimo tego, że nie wylał jeszcze fundamentów pod planowaną inwestycję. Dzięki tak realistycznym doznaniom i możliwości wizualizowania sobie planowanego zakupu, podjęcie decyzji zakupowej staje się o wiele prostsze. Nikogo nie powinno zatem dziwić, że marketingowcy coraz częściej stosują takie triki.
Podczas Green Planet AR Experience, zwiedzający są oprowadzani przez żywy las deszczowy i sześć odrębnych biomów (obszarów o określonym klimacie i przyrodzie) przez hologram 3D Sir Davida Attenborough - znanego wielu osobom jako narrator jednych z najczęściej oglądanych filmów przyrodniczych na świecie.
Źródło: https://blogs.nvidia.com/blog/2022/03/02/rtx-cloudxr-green-planet/
Rozszerzona rzeczywistość w turystyce
Ciekawym przykładem zastosowania rzeczywistości rozszerzonej są również aplikacje adresowane do turystów. Mało kto wyobraża sobie dziś podróżowanie bez telefonu w ręce. Smartfon nie tylko pozwala korzystać z nawigacji, by sprawnie poruszać się po nieznanym terenie, ale też lokalizować pobliskie atrakcje turystyczne i dobrze oceniane lokale gastronomiczne. Aplikacje oparte na geolokalizacji i wykorzystujące AR przenoszą sposób zwiedzania na zupełnie nowy poziom. Nie tylko pozwalają sprawniej poruszać się po okolicy, ale również identyfikować znajdujące się w najbliższym sąsiedztwie atrakcje turystyczne i wyświetlać na ekranie telefonu najważniejsze informacje, na ich temat – krótki opis, godziny otwarcia, ceny biletów, opinie zwiedzających itd.