Email: info@gigaserwer.pl
Phone: +48 12 307 02 00
  • Moje konto
  • Zarejestruj
  • O nas
  • Regulamin
  • Kariera
  • Blog
  • Kontakt
Gigaserwer - sklep z serwerami
  • Mój koszyk: 0

    Razem: 0,00 zł

    Do kasy

  • Serwery
    • Serwery rack
    • Serwery AMD
    • Serwery Intel
    • Serwery small business
    • Serwery HPC
    • Serwery GPU
    • Serwery CCTV
    • Serwery tower
    • Serwery multinode
    • Serwery sieciowe
    • Serwery ARM
  • Stacje robocze
    • Stacje robocze GPU
    • Stacje robocze HPC
    • Stacje robocze do AI
    • Stacje robocze do renderowania
    • Stacje robocze AMD Threadripper
    • Stacje robocze CCTV
  • Storage
    • Serwery storage
    • Serwery storage NVMe
    • Macierze dyskowe SAN
    • Macierze All-Flash
    • Serwery plików
    • Serwery NAS
    • Półki dyskowe JBOD
  • Systemy GPU
    • Serwery do sztucznej inteligencji
    • Serwery deep learning
    • Serwery machine learning
    • Serwery NVIDIA GPU
    • Serwery AMD GPU
    • NVIDIA MGX Grace Hopper
    • Serwery NVIDIA HGX
  • Rozwiązania
    • Serwery AI
    • CCTV
    • Projektowanie CAD
    • Klaster GPU
    • NVIDIA vGPU
    • NVIDIA AI Enterprise Software
    • Multi-instance GPU (MIG)
    • Liquid cooling
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Serwery sieciowe
    • Serwery IoT
    • Klaster HPC
    • HPC Storage
    • Software-defined Storage (SDS)
    • OpenStack
    • Macierze obiektowe CEPH
    • Serwery ZFS
    • Serwery TrueNAS
    • Serwery Backup
    • GRAID Storage
    • Serwery do wirtualizacji
    • VMware
    • Kubernetes
    • Red Hat
    • Proxmox
    • Apache CloudStack
  • Podzespoły
    • Procesory
    • Pamięć ram
    • Płyty główne
    • Dyski twarde
    • Kontrolery raid
    • Karty graficzne
    • Zasilacze awaryjne ups
    • Sprzęt sieciowy
    • Oprogramowanie
    • Szafy serwerowe
    • Monitory
    • Obudowy i akcesoria
    • Zasilacze
    • Adaptery i akcesoria
    • Przełączniki i konsole kvm
    • Komputery
    • Napędy taśmowe
    • Chłodzenie wodne
    • Obudowa serwerowa
    • Płyty główne serwerowe
  • Supermicro
    • Supermicro
    • Płyty serwerowe intel
    • Płyty serwerowe amd
    • Obudowy serwerowe
    • Platformy serwerowe intel
    • Platformy serwerowe AMD
    • Platformy Nvidia Grace CPU
    • Platformy serwerowe ampere arm
    • Platformy blade
    • Switche supermicro
    • Karty rozszerzeń
    • Akcesoria
  • Usługi
    • Doradztwo informatyczne
    • Usługi informatyczne software
    • Wdrożenia
    • Bezpieczeństwo it
    • Administracja serwerami
    • Serwis
    • Chmura Obliczeniowa
    • Kr
  • Home
  • Serwery
    • Serwery rack
    • Serwery AMD
    • Serwery Intel
    • Serwery small business
    • Serwery HPC
    • Serwery GPU
    • Serwery CCTV
    • Serwery tower
    • Serwery multinode
    • Serwery sieciowe
    • Serwery ARM
  • Stacje robocze
    • Stacje robocze GPU
    • Stacje robocze HPC
    • Stacje robocze do AI
    • Stacje robocze do renderowania
    • Stacje robocze AMD Threadripper
    • Stacje robocze CCTV
  • Storage
    • Serwery storage
    • Serwery storage NVMe
    • Macierze dyskowe SAN
    • Macierze All-Flash
    • Serwery plików
    • Serwery NAS
    • Półki dyskowe JBOD
  • Podzespoły
    • Procesory
    • Pamięć ram
    • Płyty główne
    • Dyski twarde
    • Kontrolery raid
    • Karty graficzne
    • Zasilacze awaryjne ups
    • Sprzęt sieciowy
    • Oprogramowanie
    • Szafy serwerowe
    • Monitory
    • Obudowy i akcesoria
    • Zasilacze
    • Adaptery i akcesoria
    • Przełączniki i konsole kvm
    • Komputery
    • Napędy taśmowe
    • Chłodzenie wodne
    • Obudowa serwerowa
    • Płyty główne serwerowe
  • Supermicro
    • Płyty serwerowe intel
    • Płyty serwerowe amd
    • Obudowy serwerowe
    • Platformy serwerowe intel
    • Platformy serwerowe AMD
    • Platformy Nvidia Grace CPU
    • Platformy serwerowe ampere arm
    • Platformy blade
    • Switche supermicro
    • Karty rozszerzeń
    • Akcesoria
    • Kr
  • Home
  • Blog
  • Co to jest Opóźnienie (input lag)?

Co to jest Opóźnienie (input lag)?

2025-06-06

Input lag to opóźnienie między Twoją akcją (kliknięciem, ruchem) a efektem widocznym na ekranie. W grach dynamicznych decyduje o trafieniu lub przegranej. Nie wynika z jednego problemu – to suma mikropoczekań w karcie graficznej, silniku gry, monitorze i systemie. W tym artykule dowiesz się, skąd się bierze, kiedy staje się realnym problemem i jak go skutecznie ograniczyć – technicznie, konkretnie, bez uproszczeń.

  • Co to właściwie jest input lag?
  • Skąd się bierze to całe opóźnienie?
  • Jak objawia się input lag?
  • Technologie, które powodują lub zwiększają input lag
    • V-Sync
    • Frame Generation
    • Triple buffering
    • Przeładowany GPU (czyli za wysokie ustawienia)
  • Technologie, które redukują input lag
  • Czy input lag to problem?

Co to właściwie jest input lag?

Wyobraź sobie, że grasz w szybką strzelankę. Klikasz myszką, ale postać strzela ułamek sekundy później. Masz wrażenie, że coś jest nie tak, prawda? To właśnie input lag – czyli czas, jaki mija od momentu, gdy wykonujesz akcję (np. naciśnięcie przycisku), do momentu, gdy widzisz jej efekt na ekranie.

W grach typu FPS, bijatykach, czy symulatorach wyścigowych, nawet 10–20 ms różnicy potrafi oznaczać, że „zginiesz pierwszy” albo „trafisz pierwszy”. Przy opóźnieniu rzędu 16 ms lub więcej, wielu graczy zaczyna zauważać różnicę w responsywności. Ale już 8–12 ms może dać się we znaki w grach e-sportowych. Dla zwykłego gracza 20–30 ms może być „okej”

---

Skąd się bierze to całe opóźnienie?

Input lag to suma kilku mikroskopijnych opóźnień, które razem składają się na to nieuchwytne „czuję, że coś nie gra”. No dobra, ale skąd się to bierze?

  • Renderowanie przez GPU – karta musi przetworzyć ramkę.

  • Kolejka buforowa (pre-rendered frames) – tutaj czasem czekają kolejne klatki zanim zostaną wyświetlone. A jak czekają... to Ty też czekasz.

  • Synchronizacja z monitorem (lub jej brak) – czyli V-Sync, G-Sync, FreeSync, Adaptive Sync – to tu najczęściej rodzi się opóźnienie.

  • Sam monitor – jego czas reakcji (response time) i technologia (TN vs IPS vs OLED) też mają znaczenie.

  • System operacyjny, sterowniki, silnik gry – i jeszcze „w tle” Windows może coś sobie mielić.

W skrócie: Input lag to opóźnienie między wykonaniem akcji przez użytkownika (np. kliknięciem myszy) a momentem, kiedy efekt tej akcji jest widoczny na ekranie.

Jak objawia się input lag?

Praktycznie nie widzisz tego jako liczby. To się po prostu czuje. Twoje kliknięcia nie są precyzyjne. Reakcje w grze są jakby opóźnione. Trudniej Ci „wyczuć” grę. A im szybciej działa gra, tym bardziej to widać. To nie jest kwestia, że gra spowalnia, tylko spowalnia Twoja reakcja. Strzelasz, prowadzisz samochód, klikasz czy ruszasz kierownicą, a efekt widać z opóźnieniem.

Technologie, które powodują lub zwiększają input lag

V-Sync

Włączenie klasycznej synchronizacji pionowej oznacza, że GPU nie wyśle klatki do monitora, dopóki ten nie będzie gotowy. Efekt? Czekasz. I to nie 2–3 ms, tylko nawet 16–33 ms. Po co? Żeby uniknąć tearingu. Ale czy warto? Nie, jeśli zależy Ci na szybkiej reakcji.

Frame Generation

Wygląda pięknie na papierze. Dodatkowe FPS-y bez dodatkowej pracy GPU. Ale to iluzja — klatki są sztuczne. W rzeczywistości nadal czekasz na prawdziwą reakcję. To jakby AI przewidywało, co zobaczysz, zanim sam to zrobisz. Strzelasz? AI pokazuje Ci klatkę, która udaje Twój strzał. Ale prawdziwy strzał dopiero idzie za tym. Opóźnienie? Wyczuwalne.

Triple buffering

Podobno lepszy niż double. Więcej buforów to mniej tearingu, ale więcej... oczekiwania. GPU renderuje w jednym, monitor wyświetla z drugiego, a trzeci... stoi w kolejce. Zgadnij, co wtedy rośnie? Tak – input lag.

Przeładowany GPU (czyli za wysokie ustawienia)

Jeśli karta graficzna ledwo zipie przy 99–100% użycia, tworzy się kolejka. A kolejka to wrogi numer jeden dla gracza. Każda klatka, która musi „czekać na render” – to dodatkowy czas reakcji. A czas to przewaga lub porażka.

Technologie, które redukują input lag

NVIDIA Reflex / Reflex 2

Usuwa zbędne przetwarzanie, przycina kolejki, zmusza system do działania „na teraz”. Działa w grach wspierających Reflex – i wtedy różnica jest nie tylko mierzalna, ale wręcz odczuwalna. Między kliknięciem a strzałem mija mniej niż 10 ms. Czy to ma znaczenie? Spytaj kogokolwiek, kto gra w CS, Valorant czy Apex.

G-Sync / FreeSync

Synchronizacja adaptacyjna. Ale nie myl z klasycznym V-Sync! Tutaj to monitor dostosowuje się do GPU, nie odwrotnie. Jeśli FPS mieszczą się w zakresie VRR (np. 48–144 Hz), obraz płynie bez tearingu i bez laga. Ale uwaga: jeśli spadniesz poniżej dolnego limitu, synchronizacja przestaje działać — i znowu wchodzisz w świat opóźnień.

FPS Cap (np. -3 FPS od Hz)

Drobna zmiana, wielka różnica. Jeśli Twój monitor to 144 Hz, ogranicz FPS do 141. Efekt? GPU nie musi się ścigać z monitorem, nie przepełni bufora i nie wprowadzi sztucznego opóźnienia. Brak tearingu, niższy input lag, lepszy frametime. Logiczne, prawda?

Low Latency Mode (w sterowniku)

Tryb „Ultra” brzmi dobrze. I często działa – zwłaszcza gdy gra nie wspiera Reflex. Ale nie zawsze. Niektóre silniki źle znoszą wymuszoną optymalizację. Efekt? Mikroprzycięcia, a czasem… więcej laga niż przedtem. Dlatego jeśli możesz – użyj Reflex. Jeśli nie – próbuj z LLM, ale z rozwagą.

Czy input lag to problem?

Zależy. Jeśli grasz w strategie turowe – nie. Ale w grach, gdzie reakcja = przetrwanie (strzelanki, wyścigi samochodowe, itp), nawet 10 ms różnicy to spora różnica. Zwłaszcza gdy rywal gra bez laga (bo już go wyeliminował), a Ty masz dodatkową przysłowiową ramkę oczekiwania/czekania. Natomiast pamiętaj, że większość ludzi zaczyna czuć różnicę przy 20–25 ms. Ale gracze z refleksem, dobrą myszką i 144 Hz monitorem zauważą nawet 10–15 ms.

W przypadku strzelanek faktycznie liczy się każda milisekunda — i to dosłownie. Lag powyżej 30 ms w dynamicznych grach to już przysłowiowy handicap.

Szukasz sposobu na pozbycie się input lag? Proszę bardzo:

  • Wyłącz V-Sync — chyba że masz G-Sync + FPS Cap.
  • Włącz NVIDIA Reflex – może zredukować opóźnienie nawet o 20 ms.
  • Ustaw FPS Cap kilka klatek poniżej odświeżania monitora.
  • Używaj DisplayPort, nie HDMI (zwłaszcza bez 2.1).
  • Sprawdź, czy twój monitor ma tryb gry / low latency.
  • Nie korzystaj z Frame Generation, jeśli grasz w FPS.

Ostatnie

Rack i Blade - czym są, co je łączy i dzieli?

2025-06-07

Czym jest NVIDIA ChatRTX i do czego służy?

2025-06-07

Najczęściej polecane dystrybucje Linuksa – co wybrać i dlaczego?

2025-06-07

Jaka karta pamięci do Nintendo Switch?

2025-06-07

Jaka karta pamięci do Nintendo Switch 2?

2025-06-07

Co to jest Opóźnienie (input lag)?

2025-06-06

Co to jest NVidia Reflex i Reflex 2?

2025-06-06

V-Sync, G-Sync, FreeSync na brak laga

2025-06-06

Stacja robocza – kluczowe cechy i dobór podzespołów

2025-06-06

Jak dobierać podzespoły do stacji roboczych?

2025-06-06

Tower, Rack i Blade – różne podejścia do budowy serwera

2025-06-06

Co to jest Hosting SEO?

2025-06-05

Czym jest Reseller Hosting i jak działa?

2025-06-05

Sprzęt niezbędny do uruchomienia serwera (on-premise lub pod kolokację)

2025-06-05

Monitorowanie parametrów komputera w czasie rzeczywistym (FPS, CPU, GPU, RAM)

2025-06-05

Moje konto

  • Zaloguj
  • Zarejestruj
  • Koszyk zakupów

Informacje

  • O nas
  • Referencje
  • Pliki
  • Kontakt

Nasze usługi

  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gwarancje i zwroty
  • Dostawa i płatności

Kontakt z nami

  • ul. Myślenicka 95
    30-698 Kraków
  • Email: info@gigaserwer.pl
  • Phone: +48 12 307 02 00
  • Regulamin zakupów
  • Zamówienia i zwroty
  • Kontakt z nami
Copyright © Gigaserwer Sp. z o.o. Made by Inventcom
Płatność kartą Visa Płatność kartą Mastercard