Email: info@gigaserwer.pl
Phone: +48 12 307 02 00
  • Moje konto
  • Zarejestruj
  • O nas
  • Regulamin
  • Kariera
  • Blog
  • Kontakt
Gigaserwer - sklep z serwerami
  • Mój koszyk: 0

    Razem: 0,00 zł

    Do kasy

  • Serwery
    • Serwery rack
    • Serwery AMD
    • Serwery Intel
    • Serwery small business
    • Serwery HPC
    • Serwery GPU
    • Serwery CCTV
    • Serwery tower
    • Serwery multinode
    • Serwery sieciowe
    • Serwery ARM
  • Stacje robocze
    • Stacje robocze GPU
    • Stacje robocze HPC
    • Stacje robocze do AI
    • Stacje robocze do renderowania
    • Stacje robocze AMD Threadripper
    • Stacje robocze CCTV
  • Storage
    • Serwery storage
    • Serwery storage NVMe
    • Macierze dyskowe SAN
    • Macierze All-Flash
    • Serwery plików
    • Serwery NAS
    • Półki dyskowe JBOD
  • Systemy GPU
    • Serwery do sztucznej inteligencji
    • Serwery deep learning
    • Serwery machine learning
    • Serwery NVIDIA GPU
    • Serwery AMD GPU
    • NVIDIA MGX Grace Hopper
    • Serwery NVIDIA HGX
  • Rozwiązania
    • Serwery AI
    • CCTV
    • Projektowanie CAD
    • Klaster GPU
    • NVIDIA vGPU
    • NVIDIA AI Enterprise Software
    • Multi-instance GPU (MIG)
    • Liquid cooling
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Serwery sieciowe
    • Serwery IoT
    • Klaster HPC
    • HPC Storage
    • Software-defined Storage (SDS)
    • OpenStack
    • Macierze obiektowe CEPH
    • Serwery ZFS
    • Serwery TrueNAS
    • Serwery Backup
    • GRAID Storage
    • Serwery do wirtualizacji
    • VMware
    • Kubernetes
    • Red Hat
    • Proxmox
    • Apache CloudStack
  • Podzespoły
    • Procesory
    • Pamięć ram
    • Płyty główne
    • Dyski twarde
    • Kontrolery raid
    • Karty graficzne
    • Zasilacze awaryjne ups
    • Sprzęt sieciowy
    • Oprogramowanie
    • Szafy serwerowe
    • Monitory
    • Obudowy i akcesoria
    • Zasilacze
    • Adaptery i akcesoria
    • Przełączniki i konsole kvm
    • Komputery
    • Napędy taśmowe
    • Chłodzenie wodne
    • Obudowa serwerowa
    • Płyty główne serwerowe
  • Supermicro
    • Supermicro
    • Płyty serwerowe intel
    • Płyty serwerowe amd
    • Obudowy serwerowe
    • Platformy serwerowe intel
    • Platformy serwerowe AMD
    • Platformy Nvidia Grace CPU
    • Platformy serwerowe ampere arm
    • Platformy blade
    • Switche supermicro
    • Karty rozszerzeń
    • Akcesoria
  • Usługi
    • Doradztwo informatyczne
    • Usługi informatyczne software
    • Wdrożenia
    • Bezpieczeństwo it
    • Administracja serwerami
    • Serwis
    • Chmura Obliczeniowa
    • Kr
  • Home
  • Serwery
    • Serwery rack
    • Serwery AMD
    • Serwery Intel
    • Serwery small business
    • Serwery HPC
    • Serwery GPU
    • Serwery CCTV
    • Serwery tower
    • Serwery multinode
    • Serwery sieciowe
    • Serwery ARM
  • Stacje robocze
    • Stacje robocze GPU
    • Stacje robocze HPC
    • Stacje robocze do AI
    • Stacje robocze do renderowania
    • Stacje robocze AMD Threadripper
    • Stacje robocze CCTV
  • Storage
    • Serwery storage
    • Serwery storage NVMe
    • Macierze dyskowe SAN
    • Macierze All-Flash
    • Serwery plików
    • Serwery NAS
    • Półki dyskowe JBOD
  • Podzespoły
    • Procesory
    • Pamięć ram
    • Płyty główne
    • Dyski twarde
    • Kontrolery raid
    • Karty graficzne
    • Zasilacze awaryjne ups
    • Sprzęt sieciowy
    • Oprogramowanie
    • Szafy serwerowe
    • Monitory
    • Obudowy i akcesoria
    • Zasilacze
    • Adaptery i akcesoria
    • Przełączniki i konsole kvm
    • Komputery
    • Napędy taśmowe
    • Chłodzenie wodne
    • Obudowa serwerowa
    • Płyty główne serwerowe
  • Supermicro
    • Płyty serwerowe intel
    • Płyty serwerowe amd
    • Obudowy serwerowe
    • Platformy serwerowe intel
    • Platformy serwerowe AMD
    • Platformy Nvidia Grace CPU
    • Platformy serwerowe ampere arm
    • Platformy blade
    • Switche supermicro
    • Karty rozszerzeń
    • Akcesoria
    • Kr
  • Home
  • Blog
  • V-Sync, G-Sync, FreeSync na brak laga

V-Sync, G-Sync, FreeSync na brak laga

2025-06-06

Kiedy myślisz o wydajności w grach, na ogół skupiasz się na karcie graficznej, procesorze i ilości FPS. Ale nawet najlepsza karta nie pokaże swojego potencjału, jeśli… nie dogada się z monitorem. Dlaczego? Bo to właśnie synchronizacja między GPU a ekranem ma kluczowy wpływ na płynność obrazu, opóźnienia (input lag) i eliminację zjawiska tearingu (przecięte klatki).

W tym artykule przyjrzymy się bliżej technologiom G-Sync i FreeSync, a także G-Sync Compatible i FreeSync Premium.

  • Komunikacja GPU i monitora – mechanizm bez tearingu
  • G-Sync vs FreeSync
    • G-Sync vs FreeSync – co wybrać i kiedy?
    • Jaki monitor wybrać w zależności od karty graficznej i budżetu
  • Jak działa synchronizacja klatek w praktyce?
  • Czy warto wchodzić w temat synchronizacji obrazu?
    • Jaki kierunek obrać?
  • A co poza grami? Czy G-Sync/FreeSync coś daje?

Komunikacja GPU i monitora – mechanizm bez tearingu

Wyobraź sobie, że karta graficzna generuje 170 klatek na sekundę, a monitor odświeża się 144 razy. Możesz pomyśleć w tym momencie: super. Tylko, że to jest problem. Bo w praktyce – zaczyna się desynchronizacja. GPU „dopycha” kolejne klatki, a ekran jeszcze nie zdążył wyświetlić poprzedniej. Efekt? Tearing, czyli rwący się obraz. I tu wchodzi V-Sync, który mówi: „Stop! Czekajmy na ekran.” Działa? Tak. Ale za jaką cenę? Input lag – opóźnienie reakcji na to, co robisz. W dynamicznych grach to śmierć (i to nie tylko wirtualna).

Dlatego wymyślono technologie synchronizacji adaptacyjnej – G-Sync (od NVIDII) i FreeSync (od AMD). Obie robią coś prostego, ale genialnego: monitor dopasowuje się do tempa GPU. Karta nie musi już czekać. Nie ma tearingu. Nie ma laga. Ale to dopiero początek.

G-Sync vs FreeSync

Przejdźmy do porównania dwóch najpopularniejszych technologii synchronizacji obrazu – G-Sync od NVIDIA i FreeSync od AMD. Choć obie mają ten sam cel – wyeliminowanie tearingu i poprawę płynności gry – działają inaczej pod maską i nie każdy monitor nadaje się do każdej karty. Zobacz poniżej techniczne różnice i praktyczne scenariusze wyboru.

  • G-Sync to rozwiązanie sprzętowe. Oryginalnie wymagało dedykowanego scalaka w monitorze (modułu G-Sync). Dzięki temu NVIDIA mogła kontrolować całe opóźnienie – od GPU, przez bufor, aż po piksele. G-Sync działa od 30 Hz w górę i ma minimalny input lag, o ile jest dobrze skonfigurowany. Jest też kompatybilny z Reflex i działa świetnie z FPS Capem i V-Sync na ON.
  • FreeSync od AMD to podejście „otwarte” – korzysta z VESA Adaptive-Sync i nie wymaga specjalnego sprzętu. Jest tańszy, powszechniejszy, ale przez to… bardziej zróżnicowany jakościowo. Są monitory z FreeSync Premium i FreeSync Premium Pro, które mają lepszą jakość synchronizacji i zakres częstotliwości. Ale: FreeSync może czasem działać niestabilnie przy niskich FPS-ach, albo z gorszym panelem.
  • NVIDIA też wspiera FreeSync – ale tylko na wybranych monitorach, certyfikowanych jako „G-Sync Compatible”. Działa to poprawnie, ale nie daje pełnego zakresu synchronizacji i nie zawsze wspiera LFC (Low Framerate Compensation).

G-Sync vs FreeSync – co wybrać i kiedy?

 

TechnologiaProducentModuł sprzętowyKompatybilnośćJakość synchronizacji
G-Sync NVIDIA ✅ Tak Tylko certyfikowane monitory Bez tearingu, brak opóźnień, wysoka jakość
G-Sync Compatible NVIDIA ❌ Nie Adaptive Sync (VESA), certyfikowane modele Dobra, ale zależna od monitora
FreeSync AMD ❌ Nie Adaptive Sync (VESA) Podstawowa, zależna od jakości monitora
FreeSync Premium / Pro AMD ❌ Nie Lepsze panele, dodatkowe testy jakości Bardzo dobra, z LFC i HDR (Pro)

 

Jaki monitor wybrać w zależności od karty graficznej i budżetu

 

BudżetDla kart NVIDIADla kart AMD
Niski G-Sync Compatible FreeSync
Średni G-Sync Compatible (z certyfikatem) FreeSync Premium
Wysoki G-Sync (moduł sprzętowy) FreeSync Premium Pro

 

Przykładowe monitory zgodne z G-Sync i FreeSync

Jeśli szukasz monitora do swojej karty graficznej, oto kilka modeli z oferty GigaSerwer, które wspierają technologię G-Sync lub FreeSync. Każdy link prowadzi bezpośrednio do produktu – dobierz sprzęt pod swój budżet i GPU.

Monitory z G-Sync / G-Sync Compatible (dla kart NVIDIA)

  • Acer Nitro XV253Q 24.5” 144Hz G-Sync Compatible
  • ASUS ROG Swift PG278QR 27” WQHD G-Sync
  • LG UltraGear 27GN800 27” QHD G-Sync Compatible
  • Acer Predator XB273U 27” WQHD 165Hz G-Sync
  • Acer Predator XB273GX 27” 240Hz G-Sync Compatible

Monitory z FreeSync / FreeSync Premium (dla kart AMD)

  • Acer Nitro VG272U 27” QHD FreeSync 165Hz
  • HP X32c 32” FHD VA FreeSync
  • Cooler Master GM34-CW 34” UWQHD FreeSync 2
  • BenQ Mobiuz EX2710Q 27” WQHD FreeSync Premium
  • LG 34WP65C 34” 160Hz VA FreeSync
  • Cooler Master GM27-FQS 27” QHD 165Hz FreeSync

Jeśli kupisz monitor z pełnym G-Sync, a masz kartę AMD, to będzie działał jako zwykły monitor bez synchronizacji adaptacyjnej. Nie skorzystasz z G-Sync, bo działa tylko z kartami NVIDIA. I co więcej, najczęściej taki monitor nie wspiera FreeSync – i wtedy nie masz żadnej adaptacji, tylko klasyczne V-Sync lub tearing.

Co z monitorami G-Sync Compatible? To najlepsza opcja uniwersalna – działają z NVIDIĄ (pełne G-Sync Compatible), a większość z nich ma też wsparcie FreeSync dla AMD.

Jak działa synchronizacja klatek w praktyce?

A jak to się przekłada na grę? GPU nadal renderuje tyle klatek, ile może, np. 200 FPS. Ale zamiast je „upychać na siłę” do monitora działającego z sztywnym odświeżaniem (np. 144 Hz), monitor dynamicznie dopasowuje moment odświeżenia ekranu do gotowej klatki. Czyli to monitor czeka na klatkę, a nie karta ogranicza wydajność.

Bez synchronizacji (lub przy klasycznym V-Sync) karta może generować np. 180 FPS, ale monitor odświeża ekran w swoim rytmie – np. 144 razy na sekundę. Efekt? Tearing, czyli przecięcie obrazu, bo na ekran trafia fragment jednej klatki i kawałek drugiej.

Z G-Sync/FreeSync sytuacja wygląda tak:

  • Karta graficzna renderuje ramkę.
  • Gdy tylko ramka jest gotowa, monitor zostaje "poproszony" o odświeżenie w tym momencie.
  • Dzięki temu nie ma opóźnienia, nie ma tearingu i każda ramka wyświetla się w całości.

I odwrotnie, jeśli FPS > Hz monitora, przykładowo przy 200 FPS i 144 Hz monitor nie jest w stanie fizycznie wyświetlić każdej klatki – to niemożliwe. Wtedy:

  • G-Sync lub FreeSync pokazuje tylko 144 ramki, ale najświeższe, w rytmie dopasowanym do monitora.
  • Pozostałe klatki są „przemielone” w GPU, ale nie wyświetlone.

Jeśli chcesz pełnej kontroli, warto wtedy:

  • Ustawić limit FPS, np. 141 FPS przy 144 Hz (3 FPS niżej) – to najczęstszy sweet spot w konfiguracjach z G-Sync.
  • Unikniesz wtedy opóźnień wynikających z buforowania klatek (queueing).

---

Czy warto wchodzić w temat synchronizacji obrazu?

Zdecydowanie tak. Jeśli chcesz wykorzystać pełny potencjał swojej karty graficznej – niezależnie od tego, czy grasz, czy pracujesz kreatywnie – odpowiedni monitor z technologią synchronizacji to nie luksus, a konieczność.

Dlaczego? Bo bez synchronizacji:

  • Nawet 200 FPS nie zagwarantuje płynności – obraz może się rwać.
  • Możesz cierpieć na opóźnienia między ruchem myszki a reakcją gry (input lag).
  • Twoja karta graficzna „męczy się”, generując klatki, których ekran i tak nie pokaże.

Dzięki G-Sync lub FreeSync:

  • Eliminujesz tearing i stuttering.
  • Zmniejszasz input lag, nawet bez użycia Reflex.
  • Oszczędzasz zasoby – sprzęt działa optymalnie.

Jaki kierunek obrać?

Sprawdź, jaki monitor warto wybrać w zależności od posiadanej karty graficznej i budżetu. Właściwe dopasowanie technologii synchronizacji zapewni maksymalną płynność i minimalny input lag.

 

Masz kartę...Wybierz monitor z...
NVIDIA (np. RTX) G-Sync Compatible lub G-Sync (dla entuzjastów)
AMD (np. RX 7000) FreeSync Premium lub Premium Pro
Budżetowy setup FreeSync lub G-Sync Compatible (z certyfikatem)

 

A co poza grami? Czy G-Sync/FreeSync coś daje?

W codziennej pracy (Adobe Premiere, DaVinci Resolve, Blender, CAD) technologie synchronizacji nie są kluczowe, ale mogą poprawić komfort podglądu w czasie rzeczywistym:

  • Animacje wyglądają płynniej.
  • Podgląd timeline’u (np. w Premiere) nie „szarpie”.
  • Rotacja modeli 3D jest płynniejsza.

To nie są rewolucyjne zmiany – jak w grach – ale przy dłuższej pracy odczuwalne. Jeśli pracujesz i grasz na jednym monitorze, warto postawić na technologię synchronizacji, szczególnie przy wyższych rozdzielczościach i odświeżaniu.

Ostatnie

Rack i Blade - czym są, co je łączy i dzieli?

2025-06-07

Czym jest NVIDIA ChatRTX i do czego służy?

2025-06-07

Najczęściej polecane dystrybucje Linuksa – co wybrać i dlaczego?

2025-06-07

Jaka karta pamięci do Nintendo Switch?

2025-06-07

Jaka karta pamięci do Nintendo Switch 2?

2025-06-07

Co to jest Opóźnienie (input lag)?

2025-06-06

Co to jest NVidia Reflex i Reflex 2?

2025-06-06

V-Sync, G-Sync, FreeSync na brak laga

2025-06-06

Stacja robocza – kluczowe cechy i dobór podzespołów

2025-06-06

Jak dobierać podzespoły do stacji roboczych?

2025-06-06

Tower, Rack i Blade – różne podejścia do budowy serwera

2025-06-06

Co to jest Hosting SEO?

2025-06-05

Czym jest Reseller Hosting i jak działa?

2025-06-05

Sprzęt niezbędny do uruchomienia serwera (on-premise lub pod kolokację)

2025-06-05

Monitorowanie parametrów komputera w czasie rzeczywistym (FPS, CPU, GPU, RAM)

2025-06-05

Moje konto

  • Zaloguj
  • Zarejestruj
  • Koszyk zakupów

Informacje

  • O nas
  • Referencje
  • Pliki
  • Kontakt

Nasze usługi

  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gwarancje i zwroty
  • Dostawa i płatności

Kontakt z nami

  • ul. Myślenicka 95
    30-698 Kraków
  • Email: info@gigaserwer.pl
  • Phone: +48 12 307 02 00
  • Regulamin zakupów
  • Zamówienia i zwroty
  • Kontakt z nami
Copyright © Gigaserwer Sp. z o.o. Made by Inventcom
Płatność kartą Visa Płatność kartą Mastercard