Razem: 0,00 zł
Czym jest sztuczna inteligencja (AI)?
O sztucznej inteligencji mówi i pisze się ostatnio bardzo dużo. Nikogo nie powinno to jednak dziwić, gdyż AI i możliwości jakie za sobą niesie, może zrewolucjonizować wiele aspektów naszego życia. Nie tylko ma szansę automatyzować wiele procesów biznesowych i wspierać decyzje zarządcze, ale także korzystnie wpływać na nasze bezpieczeństwo czy wspierać codzienną pracę lekarzy. Na czym polega sztuczna inteligencja i jak jest dziś wykorzystywana? Jakie wyzwania niesie za sobą wdrażanie rozwiązań opartych na AI?
Co to jest sztuczna inteligencja?
Przez sztuczną inteligencję rozumieć należy zdolność maszyn do naśladowania ludzkich umiejętności – tj. rozumienia i uczenia się. Jest to technologia przyszłości, która już dziś towarzyszy nam w wielu aspektach naszego codziennego życia. Zaawansowane algorytmy skutecznie radzą dziś sobie z pozyskiwaniem wielu informacji, ich przetwarzaniem, właściwym rozpoznawaniem, klasyfikowaniem i wreszcie podejmowaniem działań, które mają przynieść pożądany cel. Nie jest to jednak działanie zerojedynkowe. Model sztucznej inteligencji jest dziś w stanie uczyć się na własnych błędach, pamiętać swoje decyzje z przeszłości, metodą prób i błędów poszukiwać optymalnego rozwiązania i w ten sposób nieustannie poprawiać precyzję swojego działania.
Gdzie wykorzystuje się dziś AI?
Ogromne możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji, sprawiają, że znajduje ona dziś niezwykle szerokie zastosowanie. Po AI już dawno sięgnęły duże przedsiębiorstwa, w których zaawansowane algorytmy analizują miliony danych i wspierają procesy decyzyjne, rekomendują najkorzystniejsze inwestycje, automatyzują złożone procesy, odczytują dane zawarte na fakturach czy skanowanych dokumentach, zabezpieczają firmowe systemy i przeciwdziałają wystąpieniu najróżniejszych nieprawidłowości – np. błędów ludzkich czy fraudów. Sztuczna inteligencja pozwala ponadto skutecznie chronić organizację przed ryzykiem zewnętrznym – algorytmy niezwykle skutecznie odróżniają wartościowe wiadomości od SPAM-u, a także niezwykle dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem i zwalczaniem cyberataków.
I choć mogłoby się wydawać, że przeciętny Kowalski ma niewielkie szanse na kontakt ze sztuczną inteligencją, rzeczywistość pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Prezentowane na odwiedzanych stronach internetowych reklamy, a także sugerowane do obejrzenia utwory czy filmy w serwisach streamingowych wcale nie są przypadkowe. Napędzany sztuczną inteligencją silnik rekomendacyjny w ułamkach sekund analizuje wiele danych i przedstawia takie sugestie, które mają największe szanse na zainteresowanie użytkownika.
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest również przez wiele silników rezerwacyjnych, które dostosowują w czasie rzeczywistym ceny pokoi hotelowych czy chociażby biletów lotniczych do zmieniającego się w czasie zainteresowania i popytu. Nawet podczas zwykłych zakupów odzieżowych online możemy dać się „naciągnąć” sztucznej inteligencji i kupić rekomendowane elementy garderoby, które doskonale będą pasować do wrzuconego do koszyka produktu.
Prócz typowo komercyjnych zastosowań, sztuczna inteligencja wykorzystywana jest również w wielu innych bliskich każdemu obszarach, wspierając chociażby codzienną pracę lekarzy. Algorytmy nie tylko optymalizują efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów szpitali i przychodni, ale też analizują w czasie rzeczywistym wyniki badań czy nawet zdjęcia rentgenowskie, by minimalizować w ten sposób ryzyko pominięcia jakichkolwiek niepokojących zdarzeń i objawów. AI pozwala nawet skutecznie rozpoznawać jednostki chorobowe na podstawie symptomów, a nawet modelować i rozwijać terapie lekowe.
Sztuczna inteligencja stoi ponadto za coraz skuteczniejszymi prognozami pogody, translatorami, które ułatwiają nam codzienną komunikację, a także chatbotami, które w wielu przypadkach skutecznie zastępują już pracowników infolinii czy działu wsparcia. Elementy sztucznej inteligencji wykorzystują dziś najróżniejsze aplikacje, z których korzystamy każdego dnia. Mowa nie tylko o aplikacjach zakupowych, ale również inwestycyjnych czy fitness. Wirtualny doradca czy trener jest dziś w stanie sugerować najlepsze rozwiązania finansowe czy dopasowane indywidualne zestawy ćwiczeń, które pozwolą najszybciej osiągnąć upragnione efekty.
Jak powstała sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja bardzo często określana jest technologią jutro. Okazuje się jednak, że podwaliny pod jej rozwój położono już wiele lat temu, a sam koncept nie jest wcale nowy. Początki AI datuje się bowiem na 1955 rok, kiedy to w Dartmouth zrealizowano warsztaty poświęcona budowaniu myślących maszyn. Zainicjowana wówczas burza mózgów, w której udział wzięli liczni naukowcy i badacze, rozbudziła wielkie nadzieje, przyciągnęła spore pieniądze i rozpoczęła złoty okres rozwoju sztucznej inteligencji. Choć może wydawać się to zaskakujące, robot wykorzystujący Computer Vision i NLP (ang. Natural Language Processing) powstał już w 1969 roku. Z biegiem lat naukowcy napotkali na istotny problem, który istotnie spowolnił rozwój sztucznej inteligencji – mowa o niewielkiej pamięci i mocy obliczeniowej ówczesnych komputerów. Obecnie nie jest to najmniejsza przeszkoda dla rozwoju AI, co udowadnia chociażby NVIDIA i jej produkty – np. NVIDIA H100, NVIDIA DGX czy NVIDIA HGX AI Supercomputer.
AI sztuczna inteligencja – wymagania sprzętowe
Wdrożenie jakiegokolwiek rozwiązania, wykorzystującego możliwości sztucznej inteligencji, wymaga odpowiedniego sprzętu. Paliwem dla wszelkiego rodzaju algorytmów są dane, które w wielu branżach generowane są w ogromnych ilościach. By modele mogły poradzić sobie z ich szybkim przetwarzaniem, konieczne jest uprzednie zbudowanie odpowiedniej infrastruktury systemowej. Wiele do zaoferowania pod tym względem ma NVIDIA i jej szeroka oferta rozwiązań High-Performance Computing, jak np. NVIDIA GPU server, które wykorzystywane są przez badaczy, inżynierów i analityków do rozwiązywania wielu problemów współczesnego świata i biznesu.